5 mýtů o kojeneckém plavání


1.       Kojenecké plavání je v dnešní době povinnost
Řada plaveckých škol zmiňuje zejména pozitivní účinky kojeneckého plavání na všechny možné vývojové oblasti, jako je například podpora motorických dovedností a smyslového vnímání. Dále prý posiluje vazbu mezi rodičem a dítětem. Vypadá to pak tak, že pokud by miminko kurz nenavštěvovalo, bude zpožděno ve vývoji. Tak to ale rozhodně není. Fakt, že s vaším dítětem nechodíte plavat, neznamená, že v budoucnu:
·         bude nešikovnější při míčových hrách,
·         se naučí plavat později než jiné děti,
·         nesloží maturitu.
Každé dítě je zkrátka jiné, každá rodina má navíc jiné výchozí podmínky (peníze, dostupnost plaveckého bazénu atd.). Po dlouhou dobu je vana pro vodní radovánky vašich děti naprosto dostačující.
batole v kruhu
2.       Hoďte děťátko do vody co nejdříve nebo bude pozdě!
Stali jste se rodiči v bláznivé době. Nikdy dříve totiž maminky a tatínkové tolik neprožívali pokroky svých ratolestí. Ideální doba kdy začít s plaveckou výukou se nedá přesně určit, záleží na mnoha faktorech a především na daném dítěti. Do kurzu byste měli docházet až v době, kdy si s miminkem vytvoříte nějaký pevnější režim. Plavání by nemělo narušovat režim spánku.
3.       Potápění je nutností
Mnoho rodičů se bojí svým dětem potápět hlavu pod hladinu, zodpovědnost tak přesouvají na instruktory plavání, aby se s dětmi potápěli oni. Jiní z rodičů o potápění nechtějí ani slyšet. Na kojeneckém plavání je potápění jednou z aktivit, kterou nemusíte automaticky absolvovat. Neexistují důkazy o tom, že děti, které byly v raném věku potápěny, budou v pozdějším věku plavat lépe než ty, které se nepotápěly.
výuka plavání
4.       Díky plovacím pomůckám se dítě naučí plavat rychleji
Hodně rodičů nechává děti plavat s plovacími kruhy nebo rukávky v naději, že se naučí plavat dříve. Jiní je dětem dávají proto, že se bojí, že budou muset ve vodě držet v náručí dvouleté nebo dokonce tříleté dítě. Mají většinou velkou radost, že je jejich ratolest s plovacím kruhem samostatná a doplave si tam, kam chce. Tato radost je srovnatelná s radostí, kterou pociťují, když udělá první krůčky. Dítě je ale za pomoci plovacích pomůcek ve vodě samostatné pouze zdánlivě. Nemůže se naučit, kde vystačí a kde naopak už nevystačí.